12 I 13 "ПЕРЕБУДОВА" Й РОЗПАД СРСР (1985-1991)
Розпаду СРСР передували декілька основних причин. І. Криза соціальної сфери наприкінці перебудови:
• за станом на 1988 р. рівень життя народних мас значно погіршився;
• гострою залишалася житлова проблема;
• різко підвищилися ціни на товари першої необхідності (за 1990 р. — у 8 разів).
Отже, перебудова, для якої були всі необхідні передумови (науково-технічний потенціал, величезні запаси природних ресурсів, висококваліфіковані кадри фахівців у всіх галузях народного господарства) призвела до розпаду унітарної держави, хоча мала на меті їі зміцнення.
Такий перебіг подій — закономірне явище. Концепція перебудови від початку містила серйозні суперечності.
Вона намагалася поєднати:
1) централізоване планування з ринковими відносинами;
2) збереження монополії КПРС на владу з демократизацією та політичним плюралізмом;
3) зміцнення унітарної держави з розширенням прав республік.
Тому перебудова мала такі наслідки.
1. В економічній сфері половинчасте реформування не тільки не стабілізувало розвиток народного господарства, а й ще більше його розбалансувало.
2. У політичній сфері непослідовні реформи, часто суперечливі, спричинили розкол суспільства, жорстке протистояння між реформаторами і консервативними силами. Консерватори вбачали в перебудові загрозу своїм інтересам. Оплотом цих сил були партійні апарати всіх рівнів. Системна криза призвела до розбіжностей в інтересах республік і центру.
Отже, основні причини краху перебудови такі.
1. Відсутність чіткої стратегії перебудовних процесів та пов'язаних із цим серйозних прорахунків у зовнішній і внутрішній політиці.
2. Відсутність надійної президентської команди М. Горбачова, його нерішучість і непослідовність у проведенні основних політичних та економічних реформ; неприпустимо низький інтелектуальний рівень керівників компартії та держави.
3. Шалений опір перебудові старого партійно-державного апарату.
4. Конфлікт між тоталітарною системою і прагненням народів СРСР до демократії й національного самовизначення.
5. Поразка СРСР в ідеологічному і психологічному протистоянні із Заходом.
Значення перебудови таке.
1. Вона відкрила Україні шлях до самостійності,
2. Сприяла створенню і розбудові нової демократичної держави.
3. Сприяла пробудженню національної свідомості українського народу.
II. Наслідки "нового політичного мислення" керівництва Радянського Союзу в міжнародних відносинах.
У період перебудови нове радянське керівництво відмовилося від традиційних пріоритетів СРСР у зовнішній політиці, що привело до значних змін у міжнарод: них відносинах.
Основні принципи *''нового політичного мислення" такі.
1. Відмова від твердження про поділ світу на дві протилежні суспільно-політичні системи.
2. Визнання світу єдиним і взаємозалежним.
3. Відмова від принципу пролетарського інтернаціоналізму.
4. Визнання пріоритету загальнолюдських цінностей.
Внаслідок реалістичного підходу радянського керівництва до вирішення міжнародних проблем:
1) відбулося пом'якшення напруженості між Сходом і Заходом;
2) почався процес роззброєння;
3) було врегульовано "німецьку проблему".
4) припинилося втручання СРСР у справи інших країн, що створило умови для вибору ними власного шляху розвитку. 1990 р, М. Горбачову присуджено Нобелівську премію миру за новий зовнішньополітичний курс.
Характерні риси нового етапу радянської дипломати.
1, Відбувалися щорічні зустрічі М. Горбачова з президентами США Р. Рейганом і Дж. Бушем.
• Переговори на найвищому рівні у Женеві (листопад 1985 р.), Рейк'явіку (жовтень 1986 р.). Ці переговори були успішними і продемонстрували можливість глибоких змін у радянсько-американських відносинах.
• 8 грудня 1987 р. у Вашингтоні було підписано Договір про ліквідацію ракет середньої та малої дальності між СРСР і США. Американська сторона зобов'язувалася демонтувати і знищити 869 ракет, радянська — 1752.
• У липні 1991 р. між СРСР і США було укладено угоду про обмеження стратегічних озброєнь.
2. Радянське керівництво пішло на припинення інтервенції в Афганістані. Виведення радянських військ з Афганістану почалося 15 травня 1988 р. і завершилося 15 лютого 1989 р. Війна дорого коштувала Радянській армії — майже 14 тис. осіб загинуло і 50 тис. було поранено (за офіційними даними); за підрахунками незалежних експертів — 50 тис. загинуло і 180 тис. було поранено. Водночас радянські війська знищили понад мільйон афганців, зруйнували тисячі міст і сіл, змусили кілька мільйонів жителів залишити батьківщину і переселитися доПакистаиу та Ірану. У вересні 1991 р. між США і СРСР було досягнуто домовленості про припинення постачання озброєнь до цієї країни. Проте в наступні роки в країні тривала громадянська війна, точилася жорстока боротьба між різними групами моджахедів.
3. Велося відкрите обговорення в СРСР проблем взає -мовідносин з країнами "третього світу".
• Радянські "воїнй-інтернаціоналісти" брали участь у воєнних операціях більш як у 20 країнах Африки, Азії, Латинської Америки.
• "Ідеологічна допомога" країнам "соціалістичної орієнтації" за 20 років становила 700 млрД крб.
• СРСР був найбільшим постачальником зброї у світі (його частка в поставках зброї до інших країн на початку 80-х рр. становила 40 %). За даними американських експертів, у світі -~ близько 50 млн автоматів Калаш-никова.
4. Радянське керівництво відмовилося від підтримки диктаторських режимів.
... Воно припинило допомогу Іраку, засудило іракську , агресію в Кувейті. СРСР не скористався у Раді Безпеки ООЙ правом вето, коли було ухвалено рішення про про-ведецня операції "Буря в пустелі". Це дало змогу збройним силам 28 країну які діяли під американським командуванням, визволити: Кувейт і завдати поразки багдадському режимові.
5. Сталися революції в країнах Східної Європи.
" Тут посилилися масові народні рухи, які виступили за ліквідацію соціалізму. Це привело до розпаду кому-ністіачїїото блоку в Східній Європі, але радянське керівництво не намагалося силою придушити ці рухи, визнавши право народів на вибір власного шляху розвитку. Відсутність загрози радянської інтервенції сприяла відновленню і зміцненню демократії в Польщі, Угорщині, Чехословаччині, Болгарії, Румунії.
6. Нова позиція СРСР на міжнародній арені дала змогу вирішити "німецьку проблему V
У Східному Берліні, Дрездені, Лейпцигу в жовтні 1989 р., сталися масові антикомуністичні демонстрації. 9 листопада 1989 р. владабула змушена відкрити кордон міжНДРі Західним Берліном, було ліквідовано ^берлінський мур", У лютому 1990 р. почалися переговори за формулою "2 + 4" (ФРН, НДР + СшА, СРСР, Велика Британія, Франція). 12 вересня 1990 р. внаслідок переговорів у Москві було укладено договір про врегулювання "німецького питання". Угода передбачала об'єднання НДР і ФРН у єдину державу і виведення 300-тисячно-го контингенту Радянської армії до кінця 1994 р. Значну частину цих військ згодом розмістили в Україні. 8 жовтня 1990 р. — дата возз'єднання Німеччини. Перестала існувати НДР і виникла єдина держава—Федеративна Республіка Німеччина.
7. У листопаді 1990 р. у Парижі відбулася зустріч країн — учасниць Наради з безпеки і співробітництва в Європі. СРСР підписав Паризьку хартію, в якій підтверджувалася необхідність дотримання країнами —- учасницями НБСЄ гельсінських принципів.
Отже, конкретні позитивні результати "нового політичного мислення" були свідченням.реалістичного й цивілізованого підходу СРСР до вирішення міжнародних проблем.
Найважливішими результатами стали:
• зникнення радянської загрози;
• завершення "холодної війни".
Незважаючи на те, що ядерна загроза зникла, залишилася загроза застосування ядерної зброї в локальних конфліктах.
Вирішення всіх цих питань зовнішньої політики безпосередньо стосувалось України, адже в лавах Радянської армії було багато воїнш-українців. На території України знаходилась ядерна зброя, що становила безпосередню загрозу для самої України.
Спроба державного перевороту в СРСР. Ідея національного суверенітету охопила широкі верстви населення. Намагаючись запобігти розпадові радянської імперії, консервативні сили в КПРС, високопоставлені керівники СРСР з оточення М. Горбачова вирішили взяти владу до своїх рук.
19 серпня 1991 р., коли М. Горбачов перебував на своїй дачі у Криму (мис Форос), із Кремля на весь світ повідомили про його "хворобу", неможливість по д а льшого виконання обов'язків президента СРСР і перехід повноважень глави держави до віце-президента Г. Янаєва. Було заявлено про створення Державного комітету з надзвичайного стану в СРСР (ДКНС) (російською мовою ^г ГКЧП). До його складу, крім Г. Янаєва, увійшли також прем'єр-міністр СРСР В. Пав лов, голова КДБ В. Крючков, міністр оборони Д. Язов, перший заступник голови Ради оборони СРСР О, Бакланов, міністр внутрішніх справ Б. Пуго, голова Селянської спілки СРСР В. Ста-родубцев, президент Асоціації державних підприємств та об'єктів промисловості, будівництва, транспорту і зв'язку О. Изяков.
Основні події, пов'язані з путчем, розгорнулися в Москві з 19 по 21 серпня 1991 р.
Президент Російської Федерації Б. Єльцин оголосив путч заколотом, а його організаторів — державними злочинцями. Десятки тисяч москвичів виступили на захист "Білого дому" (будинку російського парламенту).
Після невдалої спроби в ніч проти 21 серпня захопити московський "Білий дім", коли група "Альфа" (спецпід-розділ КДБ) відмовилася штурмувати "Білий дім", де перебували Б. Єльцин та його прибічники, а окремі військові підрозділи перейшли на бік захисників "Білого дому", стало зрозуміло, що путч провалився.
21 серпня 1991р. відкрилася надзвичайна сесія Верховної Ради РРФСР. З делегацією парламенту РРФСР М. ГорбаЧов повернувся до Москви.
22 серпня 1991 р. він скасував антиконституційні акти організаторів державного перевороту та усунув членів ДКНС із посад, які вони займали. Керівників путчу було заарештовано, а Б. Пуго застрелився.
Події 19—21 серпня 1991 р. — це закінчення процесу перебудови в СРСР.
Розпад СРСР. 7 грудня 1991 р. у Біловезькій Пущі (Білорусь) зібралися лідери Білорусі (С, Шушкевич), Росії (В. бльцин) і України (Л. Кравчук). Результатом їхніх переговорів стало підписання 8 грудня 1991 р. угоди про створення Співдружності Незалежних Держав (СНД).
Основні положення цієї угоди з урахуванням застережень, прийнятих Верховною Радою України, такі.
1. Три держави, які підписали Союзний договір 1922 р., заявляють, що СРСР як держава припиняє своє існування.
2. Кожна з них забезпечує своїм громадянам рівні права і свободи, визнає і поважає територіальну цілісність інших членів Співдружності, недоторканність існуючих кордонів, гарантує їхню відкритість, свободу пересування і передачі інформації.
3. Високі Договірні Сторони формують на базі угруповань Збройних сил колишнього СРСР власні збройні сили, зберігаючи спільний воєнно-стратегічний простір та єдиний контроль за ядерною зброєю.
4г. До сфери їхнього співробітництва належать консультації в галузі зовнішньої політики, розвиток спільного економічного простору, митна політика, власні системи транспорту і зв'язку, екологічна безпека, міграційна політика, боротьба з організованою злочинністю, ліквідація наслідків Чорнобильської катастрофи.
5. Угода відкрита для приєднання всіх держав.
Місце перебування координаційних органів Співдружності— Мінськ.
Діяльність органів колишнього СРСР на територіях членів Співдружності припиняється.
Фактори, що сприяли розпаду СРСР, такі.
Міжнародні фактори.
1. Поразка соціалістичного табору в "холодній війні", розпад соціалістичної системи.
2. Активізація регіональних конфліктів. Увага керівництва більшості країн Заходу була зосереджена на двох гарячих точках — кризі у Перській затоці та наростанні воєнного конфлікту в колишній Югославії.
Внутрішні фактори.
1. Погіршувалася соціально-економічна та політична ситуація в СРСР.
2. Центр фактично втратив контроль за подіями на місцях.
З. Посталилися відцентрові тенденції в союзних рес-
публіках. _ '.
, '. 4» ЇІораз?еа заколоту, тимчасова розгубленість кон-сервативних сил.
5. Намагання Росії зберегти головну рольпісля заколоту 19—21 серпня 1991 р. Керівництво Радії7 лїквіду-вавіпи старий центр, бажало забезпечити собі роль лідера в новому союзі.
Нацїональні фактори.
1. Існування в республіках системи формально легітимних (законних) органів державного управління.
2. Бажання місцевої номенклатури звільнитися з-під опіки Москви.
3. Активізація національно-демократичного крила політичних сил республік.
4. Посилення відцентрових настроїв у громадській думці після поразки заколоту.
5. Дотримання політичного нейтралітету армією.
6. Небажання правоохоронних органів виступити проти власного народу.
7. Багатовікова боротьба народів за створення власних самостійних держав.
Комментариев нет:
Отправить комментарий