18. Економічний розвиток Наддніпрянської України у 60-90-х рр. XIX ст.
Реформи 60-70-х років XIX ст. прискорили економічний розвиток Наддніпрянської України.
Наприкінці 60-х і особливо на початку 70-х років розпочався розвиток Донбасу. В 1871 р. англієць Джон Юз збудував у Катеринославській губернії металургійний завод, поблизу якого виникло селище Юзівка (тепер Донецьк). З 1861 по 1900 рр. видобуток вугілля збільшився майже у 100 разів. У Донбасі в 1900 р. видобувалося понад 2/3 загальноросійського вугілля. Тут зосереджувалося майже все виробництво коксу. У 1881 р. засновано іноземне акціонерне товариство, яке розпочало розробку залізної руди на Саксаганському руднику у Криворізькому басейні. На кінець XIX ст. Кривбас видобував 57,2 % усієї залізної руди в Російській імперії. В другій половині 80-х років на базі руд Кривого Рогу та коксівного вугілля Донбасу розпочалося будівництво великих металургійних заводів у Подніпров'ї: в Олександрійську (тепер Запоріжжя). Катеринославі (Дніпропетровськ), с. Кам'янське (Дніпродзержинськ). У кінці XIX ст. Наддніпрянська Україна перетворилась в основну вугільно-металургійну базу Росії.
На Правобережжі і Лівобережжі продовжували розвиватися цукрова, харчова, легка промисловості. На початку 80-х років, у зв'язку з посиленим впровадженням парової енергетики, цукрова промисловість України досягла значного розвитку. Виробництво цукру в Україні за період з 1861 р. по 1897 р. зросло у 15 разів. В цій галузі панівні позиції посідали підприємці Яхненки, Симиренки. Харитоненки, Ьродські. На середину 90-х років 153 цукрових заводи України виробляли 23,9 млн. пудів цукру.
У 90-х рр. Україна давала більше половини сільськогосподарських машин. У 1895 р. розпочалося будівництво Харківського паровозобудівного, а в наступному році - Луганського машинобудівного заводів. Вже 1900 р. ці заводи випустили 233 паровози (23,3 % від загальноросій-ського виробництва).
Індустріалізація сприяла розвитку міст. Особливо швидко розвивалася Одеса, яка вийшла на перше місце в Україні за кількістю промислових підприємств та об'ємом промислового виробництва. У 1879 р. в Одесі було 159 підприємств, а в 1890 р. - 322 (у т. ч. 14 парових млинів, 11 ливарно-механічних заводів, фабрики джутових мішків та ін.). Одеський порт зайняв друге місце за вантажооборотом серед морських портів Росії (після Петербурга).
Промисловий розвиток супроводжувався інтенсивним залізничним будівництвом. Перша залізниця довжиною 196 верст- Балта-Одсса- була збудована в 1865 р. Протягом 1866-1879 рр. в Україні прокладено понад 4,5 тис. верст залізничних колій. На кінець XIX ст. довжина залізниць в Україні становила 1/5 всієї залізничної мережі Російської імперії: залізниці зв'язали всі головні міста України між собою, з чорноморськими портами і з промисловими центрами Росії. По річках України ходило 220 пароплавів.
Індустріалізація збільшила частку України у промисловому виробництві Російської імперії (до 20 % в 1900 р.), призвела до зростання кількості міст (в 1897 р. у містах проживало уже 16 % населення Східної України).
Комментариев нет:
Отправить комментарий