понедельник, 20 июня 2011 г.

Економічний розвиток Наддніпрянської України у 60-90-х рр. XIX ст. эконом развитие надднипрянсой украины


18. Економічний розвиток Наддніпрянської України у 60-90-х рр. XIX ст.
Реформи 60-70-х років XIX ст. прискорили економіч­ний розвиток Наддніпрянської України.
Наприкінці 60-х і особливо на початку 70-х років роз­почався розвиток Донбасу. В 1871 р. англієць Джон Юз збудував у Катеринославській губернії металургійний за­вод, поблизу якого виникло селище Юзівка (тепер До­нецьк). З 1861 по 1900 рр. видобуток вугілля збільшився майже у 100 разів. У Донбасі в 1900 р. видобувалося по­над 2/3 загальноросійського вугілля. Тут зосереджувало­ся майже все виробництво коксу. У 1881 р. засновано іно­земне акціонерне товариство, яке розпочало розробку за­лізної руди на Саксаганському руднику у Криворізькому басейні. На кінець XIX ст. Кривбас видобував 57,2 % усієї залізної руди в Російській імперії. В другій половині 80-х років на базі руд Кривого Рогу та коксівного вугілля Донба­су розпочалося будівництво великих металургійних заво­дів у Подніпров'ї: в Олександрійську (тепер Запоріжжя). Катеринославі (Дніпропетровськ), с. Кам'янське (Дніпродзержинськ). У кінці XIX ст. Наддніпрянська Україна пе­ретворилась в основну вугільно-металургійну базу Росії.
На Правобережжі і Лівобережжі продовжували роз­виватися цукрова, харчова, легка промисловості. На почат­ку 80-х років, у зв'язку з посиленим впровадженням па­рової енергетики, цукрова промисловість України досяг­ла значного розвитку. Виробництво цукру в Україні за період з 1861 р. по 1897 р. зросло у 15 разів. В цій галузі панівні позиції посідали підприємці Яхненки, Симиренки. Харитоненки, Ьродські. На середину 90-х років 153 цук­рових заводи України виробляли 23,9 млн. пудів цукру.
У 90-х рр. Україна давала більше половини сільського­сподарських машин. У 1895 р. розпочалося будівництво Харківського паровозобудівного, а в наступному році - Луганського машинобудівного заводів. Вже 1900 р. ці за­води випустили 233 паровози (23,3 % від загальноросій-ського виробництва).
Індустріалізація сприяла розвитку міст. Особливо швид­ко розвивалася Одеса, яка вийшла на перше місце в Україні за кількістю промислових підприємств та об'ємом промис­лового виробництва. У 1879 р. в Одесі було 159 підпри­ємств, а в 1890 р. - 322 (у т. ч. 14 парових млинів, 11 ли­варно-механічних заводів, фабрики джутових мішків та ін.). Одеський порт зайняв друге місце за вантажооборотом серед морських портів Росії (після Петербурга).
Промисловий розвиток супроводжувався інтенсивним залізничним будівництвом. Перша залізниця довжиною 196 верст- Балта-Одсса- була збудована в 1865 р. Про­тягом 1866-1879 рр. в Україні прокладено понад 4,5 тис. верст залізничних колій. На кінець XIX ст. довжина заліз­ниць в Україні становила 1/5 всієї залізничної мережі Росій­ської імперії: залізниці зв'язали всі головні міста України між собою, з чорноморськими портами і з промисловими центрами Росії. По річках України ходило 220 пароплавів.
Індустріалізація збільшила частку України у про­мисловому виробництві Російської імперії (до 20 % в 1900 р.), призвела до зростання кількості міст (в 1897 р. у містах проживало уже 16 % населення Східної України).

Комментариев нет:

Отправить комментарий