1. Київська держава в період пол. єдності ІХ-ХІІ ст.
Утворення держави Київська Русь літописна традиція пов'язує з іменем князя Олега. Відомості про Олега здебільшого є легендарними, а не історично достовірними. Залишається незрозумілим, чи належав він до династії Рюриковичів. З літописів відомо, що у 882 р. Олег силою підкорив Київ, вбивши київських князів Аскольда та Діра і тим самим об'єднавши два державотворчі центри у Східній Європі: Славію (Ладога, Новгород) і Київ, Ці міста були головними на торговельному шляху з «варягів у греки». Заволодівши Києвом, він намагався поширити свою владу на сусідні племена: сіверян, древлян, уличів, тиверців, кривичів, радимичів, словен. Поширивши владу на ці території (тобто право на збір данини), вступив у конфлікт з хозарами, які не бажали мати сильного противника на своїх кордонах і втрачати джерело надходження невільників і прибутків від транзитної торгівлі. Щоб закріпитись у Києві і домогтись міжнародного визнання, він здійснив походи на Константинополь (907, 911) і уклав вигідні торговельні угоди.
Після смерті Олега київський престол перейшов до сина Рюрика Ігоря (912-945), який народився 875 р. У 903 р. Ігор одружується із псковитянкою Ольгою. Як і його попередники, він утверджував свою владу, здійснюючи походи на сусідні племена, Візантію, хозар. Але його успіхи були мінімальними. Зміцнивши свою владу в сусідніх племенах, він після двох невдалих походів проти Візантії (941, 944) змушений був укласти з нею невигідну торговельну угоду. Пограбувавши багаті волзькі міста хозар, Ігор під час збирання данини з підвладних племен (древлян) потрапив у засідку і загинув. Древляни, що повстали проти нього, були невдоволені прагненнями князя зібрати подвійну данину.
Ставши на престол по смерті свого чоловіка Ігоря, Ольга (945-964) показала себе гнучким і розумним політиком. Конфлікт з древлянами виявив усю недосконалість управління державою. Помстившись древлянам (Ольга наказала спалити їхнє місто Іскоростень) і тим самим засвідчивши свою владу, вона провела реформи, спрямовані на запобігання таких конфліктів у майбутньому. Княгиня Ольга упорядкувала систему збирання данини (створювались спеціальні укріплені пункти (становища), в яких представники княгині приймали данину за визначеними розмірами - «уроками»). Вона заклала основи для створення державного апарату. У ключових містах держави влаштовувались спеціальні опорні пункти, де зосереджувалась адміністративна та судова влада княгині. На відміну від своїх попередників, княгиня Ольга зовнішньополітичні проблеми намагалась вирішувати мирними засобами. Так, у 957 р. вперше в історії Київської Русі відбувся офіційний візит глави держави - княгині Ольги - до столиці Візантійської імперії Константинополя.
У 964 р. на чолі держави стає Святослав, який насамперед був князем-воїном. Майже все своє коротке правління він провів у постійних походах і війнах. Головним своїм завданням Святослав вбачав знищення Хозарського каганату, який здійснював набіги на слов'янські племена і контролював важливі торговельні шляхи по Волзі, Дону. У 964 р. Святослав розпочав свій похід на Схід, у результаті якого ним було підкорено в'ятичів, волзьких булгар, розгромлено Хозарський каганат і знищено його столицю Ітіль. Після цього він продовжив свій похід з метою підкорення Північного Кавказу. Цей похід мав далекосяжні наслідки для Київської Русі: з одного боку, був відкритий шлях для подальшого освоєння слов'янами північно-східних земель, а з іншого, знищивши каганат, він відкрив шлях у причорноморські степи кочовим народам з глибини Азії. Першими з них були печеніги.
Починаючи з 968 р., Святослав основну увагу зосередив на Балканах, де велася гостра боротьба між Візантією і могутнім Болгарським царством. У цій війні він виступив на боці Візантії. Його похід у Болгарію був успішним. Святославу вдалося заволодіти багатими придунайськими землями. Зрозумівши їх вигідне розташування, він намагається перенести туди центр своєї держави. Загроза печенігів змушус його тимчасово повернутися до Києва, але, відвернувши її, він знову повертається до Болгарії. Поява нового агресивного сусіда на своїх кордонах не влаштовувала Візантію. Імператор Цимісхій розпочинає війну зі Святославом і примушує його відмовитися від своїх планів облаштуватись на Дунаї. Під час повернення з важкого походу на Святослава біля дніпровських порогів напали печеніги і вбили його.
Після смерті Святослава (972 р.) між його синами Ярополком, Олегом та Володимиром кілька років точилися міжусобиці за великокняжий престол. У цій боротьбі переміг Володимир. Ставши Великим князем київським, він багато зробив, аби зміцнити державу, встановити лад і порядок. За його князювання та ще потім за князювання його сина Ярослава Київська Русь досягла вершини політичної могутності й стабільності, економічного і культурного розвитку. Князювання Володимира Святославовича та Ярослава Мудрого Історики виділяють у другий період історії Київської Русі (978-1054 рр.).
За часів Володимира в загальних рисах завершилося формування держави. Він приєднав до Києва східнослов'янські племінні князівства й союзи племен: хорватів і дулібів (981 р.), в'ятичів (982 р.), радимичів (984 р.) та ін. Видатний політик і адміністратор Володимир здійснив серію реформ. Спочатку він спробував реформувати язичництво, проголосивши Перуна верховним богом країни, а в 988 р., переконавшись у віджилості старої віри, запровадив на Русі християнство. Близько 988 р. великий князь провів адміністративну реформу, позбавивши влади місцеву знать (князьків) і замінивши їх великокняжими посадниками, своїми синами й наближеними боярами. На зміну родоплемінному поділу держави прийшов територіальний, що є однією з найважливіших ознак справжньої держави. Було запроваджено новий кодекс правових норм, поки що усний, -«Закон земляний». Володимир піклувався про охорону державних рубежів, давши відсіч агресивним балтським племенам ятвягів і волзьким тюркам-булгарам. Головне місце в міжнародних відносинах Русі відводилося, як і раніше, Візантії. У 988 р. Володимир допоміг візантійському імператорові Василію приборкати бунтівних феодалів. У вдячність за це і розраховуючи на допомогу в майбутньому, Василій видав за князя сестру, принцесу Анну. В останні роки X ст. Володимир зосередив зусилля на боротьбі з кочівниками-печенігами, що загрожували Русі з півдня. Він будував захисні вали й фортеці, не раз виходив з військом супроти печенігів і перемагав їх. Літопис замовчує про останні 15 років життя князя. Але з іноземних джерел відомо, що Анна померла 1011 р. і князь одружився з германською принцесою.
Після смерті князя Володимира Великого між його синами почалася кривава війна за владу У ній загинули Борис і Гліб. У 1019 р. у битві на р. Альті Ярослав переміг свого головного суперника - пасинка Володимира Свято-полка, прозваного за вбивство братів Окаянним. З братом Мстиславом Ярослав у 1026 р. уклав угоду, за якою вони розділили по Дніпру Південну Русь. Ярослав отримав Правобережжя з Києвом, Мстислав - лівобережжя з Черніговом. По смерті Мстислава (1036 р.) Ярослав став, за словами «Повісті временних літ», «самовладцем Руської землі».Ярослав Мудрий князював у Києві 35 років (1019-1054 рр.). Він ще послідовніше й глибше продовжив державотворчу політику свого батька. Головну увагу Ярослав приділяв внутрішнім проблемам, а також відбудові країни та захисту її кордонів. 1036 р. він розбив і назавжди відкинув від Києва печенігів, десь у цей же час відвоював у Польщі червенські міста і Белзьку волость, здійснив успішні походи проти ятвягів і литви. Для захисту західних рубежів держави київський князь заснував над р. Сяном місто Ярослав, підкорив племена чуді, на березі Чудського озера заклав місто Юр'їв (християнське ім'я Ярослав - Юрій, Георгій). З розіромом печенігів південні кордони Київської Русі на Правобережжі відсунулися від р. Стугни до Росі приблизно на 100 км. На Росі було збудовано Юр'їв (сучасна Біла Церква) та інші міста-фор-теці. Київська Русь стала найбільшою державою в Європі: ЇЇ кордони простягалися від Волги до Карпат і від Росі до Балтійського моря.
Могутність Київської держави була визнана всією Європою, і правлячі династії почали вступати з родиною київського князя у шлюбні відносини. Самого Ярослава Мудрого прозвали «тестем Європи». Його дружиною була дочка шведського короля Інгігерда (Ірина). Сестра князя Добронега - дружиною польського князя Казиміра. Одна його дочка - Анна стала французькою королевою, друга, Єлизавета, - норвезькою, третя, Анастасія, - угорською. Син Ярослава Всеволод одружився з дочкою візантійського імператора Костянтина Моиомаха Марією; від нього шлюбу народився майбутній київський князь Володимир Мономах.
Ярослав розбудував Київ, спорудивши величне «місто Ярослава», головною окрасою якого стали Золоті ворота та Софіївський собор. У 1051 р. на схилах Дніпра було засновано Печерський монастир -майбутній центр утвердження християнства й культури на Русі. Загалом у Києві в той час нараховувалось 40 церков. Із розвосм християнства Ярослав у 1051 р. призначив київським митрополитом видатного письменника русича Іларіона. Тим самим була послаблена залежність Русі від візантійського імператора.З ім'ям Ярослава пов'язаний розквіт давньоруської культури, писемності й наукових знань. За любов до книжок і науки його й прозвали Мудрим. З ім'ям Ярослава Мудрого пов'язане створення першого літописного зводу 1037-1039 рр. та першого писаного зводу законів-«Руської правди». Об'єднання звичаєвих правових норм у збірник законів вважається однією з найбільших заслуг Ярослава Мудрого.Нині відомо понад 100 списків «Руської правди». Більшість дослідників поділяють їх на три редакції: коротку, поширену і скорочену. Складається «Руська правда» з «Правди Ярослава», або «Найдавнішої правди» (її датують 1016 р., коли вона була дана Ярославом новгородцям), «Правди Ярославичів» (датують 1072 р.) і окремих законодавчих постанов. «Правда Ярослава» дороблялася й остаточно запроваджена 1036---1037 рр. під назвою «Суд Ярослава Володимировича». Разом з «Уставом Володимира Всеволодовича» (Мономаха) вона складає Поширену редакцію «Руської правди». Скорочена редакція розглядається здебільшого як найпізніша, створена шляхом вилучення застарілих норм із Поширеної редакції у XIV-XV ст. Кожна з редакцій «Руської правди» відбиває певний ступінь зрілості феодальних відносин, що в цілому дає змогу характеризувати цю збірку як пам'ятку феодального права. Закріплюючи в офіційному документі норми звичаєвого права і, таким чином, суттєво обмежуючи феодальну сваволю, «Руська правда» загалом увічнювала феодальну нерівність, усебічно захищала інтереси і власність феодалів, створювала умови для закабалення феодально залежного населення. Коли за вбивство селянина платилося 6, то за князівського дружинника - 80 гривень. Однак законодавець певною мірою дбав і про права «низів», зокрема захищав від господарської сваволі закупів, не допускав протиправного обернення їх на холопів тощо. Основним об'єктом захисту стало життя, тілесна недоторканість людини, хоч і різна за ЇЇ фінансовою оцінкою. На відмінувід багатьох аналогічних європейських юридичних пам'яток (так званих «варварських правд»), «Руська правда» не передбачала застосування смертної кари, відрубування рук, ніг чи інших аналогічних покарань. А кровна помста хоча й допускалася за часів Ярослава Мудрої"©, вже його синами була категорично заборонена. Замість неї вводилася грошова компенсація. «Руська правда» відіграла важливу роль у соціально-економічному розвиткові суспільства, поступі державності і формуванні державного управління. За Ярослава Володимировича Київська Русь сягнула зеніту свого розквіту й могутності, стала в один ряд з головними країнами середньовічного світу - Візантісю та Германською імперією; та його сини не змогли підтримати державу на тому рівні, на який вона піднеслася за їхніх діда й батька.Ярослав Мудрий помер 20 лютого 1054 р., залишивши заповіт. У ньому він визначив систему престолонаслі-дування, яка мала б усунути загрозу боротьби за владу між його нащадками. В основу системи було покладено принцип вікового старшинства, коли на зміну померлому князю приходив його брат, а згодом і син. Таким чином, майже кожному князеві гарантувалося перебування на київському престолі. Ще за свого життя Ярослав заповідав київські землі старшому сину Ізяславу, чернігівські -Святославу, переяславські - Всеволоду, Володимирсько-Волинські - Ігорю, Смоленські - В'ячеславу.
Ізяслав, Святослав і Всеволод об'єднали зусилля, щоб спільно підтримувати велич держави і встановлений лад. Цей союз (триумвірат) проіснував 15 років. Спільними діями вони вирішували питання про переміщення молодших братів з одного уділу в інший, поклали край спробі полоцького князя вийти з-під влади Києва, відбили перший напад половців на Русь.
Поштовхом до розпаду союзу братів стала поразка на р. Альті їхніх дружин від половців та київське повстання 1068 р., в результаті якого Ізяслава було вигнано з міста. Повстанці проголосили князем Всеслава - полоцького князя, який перебував у полоні після захоплення його земель трьома братами. Але йому не вдалось утриматися на київському престолі. У 1069 р. за допомогою поляків у Київ повернувся Ізяслав.
Спроба відновити міць князівської влади була здійснена під час наради князів у Вишгороді (1072 р.). Тут було прийнято «Правду Ярославичів», новий звід законів Київської Русі, який мав закласти юридичну основу під нові реалії.
Однак уникнути конфліктів не вдалося. Вже наступного року Святослав разом із Всеволодом виганяють Ізяслава з Києва. Святослав, ставши київським князем, за короткий термін домігся визнання своєї влади, але смерть перешкодила здійсненню його намірів. У 1078 р. Ізяслав повернувся до Києва. За допомогою Всеволода він позбавив синів Святослава влади і знову об'єднав під своєю владою Русь. Проти Святослава та Всеволода зі зброєю виступив Олег Святославич. Хоч він зазнав поразки, в бою загинув і Ізяслав. Київським князем став Всеволод, якому крім боротьби з половцями, весь час доводилось вести боротьбу з племінниками та князями-ізгоями, які спиралися на підтримку половців, розорюючи Руську землю.
Після смерті Всеволода (1093 р.) боротьба за владу розгорілася 3 новою силою. Щоб покласти край князівським чварам та організувати боротьбу з половцями, було скликано з'їзд князів у Любечі. На нього прибули найвпливовіші князі (Святополк Ізяславович - київський князь, переяславський князь Володимир, Давид Ігоревич -волинський князь, Василько Ростиславич - терсбовлянсь-кий князь, Давид Святославич - чернігівський князь, Олег Святославич - новгород-сіверський князь), які вирішили припинити між собою міжусобні війни, заклали нову систему престолонаслідування («Хай кожний тримає отчину свою»), домовилися про спільний похід проти половців. Постанови з'їзду були скріплені спільною клятвою князів. Але вже наступного року Давид Ігоревич осліпив те-ребовлянського князя Василька Ростиславича, вимагаючи від нього батьківську вотчину. Незважаючи на цей прикрий випадок, постанови Любенького з'їзду на певний час припинили чвари князів. Нова система престолонаслідування сприяла зміцненню окремих земель, а згодом і їх відокремленню.
Велике значення для історії Русі мало правління онука Ярослава Мудрого, сина Всеволода Ярославича і Марії-Анастасії, дочки візантійського імператора Костянтина Мо-номаха, - Володимира Мономаха (1053-1125), прозваного так за родовим ім 'ям матері). Існує легенда, що Костянтин Мономах прислав йому символи царської влади - берло та корону, так звану шапку Мономаха. Все його життя пройшло у безперервних війнах (він здійснив 83 великі походи і багато менших).
У 1078-1094 рр. Володимир князював у Чернігові, потім - у Переяславі.
За його пропозицією у 1103 р. князі здійснили спільний похід проти половців. У битві біля острова Хортиця було вбито 20 половецьких ханів. Великі походи руських князів у 1107, 1109,1111 рр. теж закінчилися перемогою.
Коли у квітні 1113р. київський князь Святополк помер і київський простолюд почав грабувати двори лихварів, київське боярство запросило до Києва «на стіл отчий і дідній» В. Мономаха. Оскільки князь вагався, до Переяслава приїхало друге посольство, яке змалювало небезпеку, що у випадку продовження народних хвилювань могли постраждати двори вдови-княгині та бояр, монастирі.
Володимир погодився. У Києві він скликав нараду за участю київських бояр і послів чернігівського князя. Було розроблено «Статут Володимира Мономаха», який став доповненням до «Руської Правди». Нові статті обмежили безконтрольну діяльність лихварів і землевласників.
Володимир Мономах під час київського правління (1113-1125 рр.) востаннє об'єднав під своєю владою більшу частину Русі - землі Київську, Переяславську, Смоленську, Волинську, Турово-Пінську, Мінську, Новгородську, Ростово-Суздальську. Було припинено князівські усобиці. Верховну владу київського князя визнавали навіть чернігівські та галицькі князі. Після його смерті Київська Русь остаточно розпалась.
Успіхи політики Володимира Мономаха позитивно вплинули на внутрішній розвиток Русі. Пожвавилися існуючі та виникли нові господарські зв'язки. Величними будовами прикрасилися міста. Під Києвом споруджено дерев'яний міст через Дніпро. Мономах написав видатний літературний твір «Повчання дітям».
Комментариев нет:
Отправить комментарий